Bucket list - Reisverslag uit Nieuw-Helvoet, Nederland van Savannah&Evelien - WaarBenJij.nu Bucket list - Reisverslag uit Nieuw-Helvoet, Nederland van Savannah&Evelien - WaarBenJij.nu

Bucket list

Door: Savannah

Blijf op de hoogte en volg Savannah&Evelien

10 Februari 2014 | Nederland, Nieuw-Helvoet

Haere mai! Laat ik ook eens mijn aandeel leveren aan deze blog. Eef is de laatste keer geëindigd bij de Golden bay waar we de Ngarau caves en de 'pupu' springs bezochten. Die middag heeft eef nog, de bikkel die ze is, een verlate nieuwjaarsduik genomen. (Het was koud en grijs) We kwamen op het strand in gesprek met een 'local' die een heerlijke levensgenieter was, hij gaf ons veel 'must sees', en mooie verhalen. Ook hadden we het over het skydiven wat hoog op mijn to do lijstje stond. Ik had die dag ervoor gezien dat het ook in deze omgeving kon, en laat dit nou net een van de meest zonnigste, mooiste, en tropische gebieden zijn! Ik wou eigenlijk op de terugweg nog langskomen om de sprong te wagen, maar de man zei dat het toch nog wel een behoorlijk eind rijden was vanaf Pickton, waar de boot naar het Noordereiland gaat. Besloten om dus de volgende dag in ieder geval even langs te gaan en informatie te vragen enz. Dus wij komen daar aan, komen er net allerlei mensen naar buiten lopen die net hebben gesprongen, waaronder twee jongens uit het mooie Friesland. We raakten met ze aan de praat en dat gaf voor mij de druppel die besloot dat er vanmiddag al gesprongen zou worden!! BAM, zenuwen! Nog drie uur wachten voordat de deur van het vliegtuigje zou opengaan, dus ja wat doe je dan in een stadje waar niet heel veel te beleven viel, omdat het een nationale feestdag was. We nodigde de jongens uit op een terrasje, zodat de zenuwen even werden verminderd. Heel gezellig! Toen was het opeens al heel snel tijd om alweer richting het vliegveld te gaan, de trillende handjes kwamen nu ook wel een beetje. Eenmaal aangekomen moest ik natuurlijk de nodige 'wat als je terplettervalt' papiertjes invullen en werden er wat instructies voorgeschoteld. Werd in een heel leuk pakje gehesen en toen het vliegtuig in!!! Als sardientjes met z'n 10e denk in dat ding omhoog, waar m'n tandemmeneertje zich stevig aan mij vastsnoerde. Vlucht van ongeveer een kwartier bracht ons op 13.500 ft, ofwel 4.5 km. Deur ging open en de eerste mensen vielen al uit het vliegtuigje voor ik er erg in had. Toen was het opeens mijn beurt en zat ik met m'n benen al buitenboord. Ik keek naar beneden, maar m'n hoofd werd al snel, heel hilarisch gezicht wat later op het filmpje bleek, naar achter geduwd. Shittttt geen tijd meer om na te denken, want ik tuimelde al uit dat vliegtuig!!! Wowww wtff gebeurd er, een doden schreeuw, omdat je geen controle of niks hebt. Eenmaal uitgetold, kunnen genieten van de adrenaline die door m'n lijf gierde. Wat een uitzicht en wat een belevenis! Dit moet echt iedereen een keer hebben gedaan, zo niet 10x!!! Nog trillend op m'n benen rijden we het stadje in om nog wat boodschapjes te doen en zoeken een camping op. S' avonds mogen we als letterlijk hoogtepunt van de dag nog even meegenieten met de avontuurtjes van de buren, leuk man dat kamperen.. Haha gieren dus! Na een heerlijke nacht waar ik steeds m'n freefall opnieuw beleefde rijden we door naar Westport. Beetje grijze dag. We stoppen even bij Lake Rotoroa, maar gaan daar snel weer weg voor we worden bedolven door de vele sandfly's. Rotdingen. We komen onderweg langs een swingbridge, welke de langste van NZ blijkt te zijn. Brengt ons over een mooie rivier en een leuk looptochtje. S' avonds noodweer.. Moet je ook maar hebben gehad. Volgende dag is het gelukkig weer heerlijk warm! In Westport is een 'seal collony' gevestigd dus die zoeken we op. Veel baby seals, schattig joh! We rijden door, langs de prachtige westcoast, rechts oerwoud en links de zee met kliffen en rotsen, echt heel vervelend enzo om te rijden;) naar de 'Truman track', wat ons langs een korte wandeling door het oerwoud, ja ze hebben ook oerwoud in NZ, bij een geweldig mooi strandje brengt! De zee en wind hebben prachtige vormen in de rotsen gevormd en watervallen komen uit alle hoeken. Avonturier die ik ben, klim ik een rots op en sta ik opeens oog in oog met een, niet zo baby seal! Wat een ding! Natuurlijk wel even een 'selfie' gemaakt haha. Na de Truman Track rijden we door naar de famous 'Pancake rocks', bizarre steenformaties die zich door jarenlange erosie en druk tot een soort van, ja pannenkoeken heeft gevormd. Heel mooi, mja stenen zijn ook maar stenen dus staren we wat de zee in. Hé daar beweegt wat! Wauw! We spotten onze eerste dolfijnen!
We rijden door naar Greymouth, en belanden op een camping aan een strand vol kiezelstenen. Serieus, daar betalen de klanten van m'n pap vast een behoorlijk bedrag voor als ze die in de tuin willen.. En hier liggen ze voor het oprapen. Mooi gezicht.
De volgende dag rijden we naar Ross, waar we goede hoop hebben miljonair te worden. Helaas, het mocht niet baten. We gingen goudzoeken, op een niet zo traditionele manier. Plastic bak met water.... Mja, wel maarliefst 0,00001 gram goud gevonden en een stukje Jade.
We rijden door naar Frans Josef, langs een prachtige weg met mooie bergen, sneeuwtoppen en stroompjes ijsblauw water. S'avonds zitten we eindelijk eens niet in de middle of nowwhere dus gaan we lekker aan de cocktail! Hou ik van. En toen was het vandaag!
Voordat we naar het leuke gedeelte van de dag gaan, stond er eerst een doktersbezoek op het programma. Eef haar voet lijkt onderhand een beetje op die van een Maori, (meeste zijn nogal opgezwollen) door ongeveer 30 muggensteken en daarop dus een allergische reactie. Niet cool. Na de nodige zalfjes en pillen, en als het erger wordt antibiotica, wat we niet willen want we moeten volgende week naar Queenstown en dan aan de borrelssss!!
Toen dus het mooie van de dag! Frans Josef is een gletsjer, welke je kunt beklimmen.. Alleen eef dus nu even niet, en via een helikopter kunt bekijken! Nou we raden het al, de heli it is! Geweldige ervaring! We vliegen over oerwoud, want ja, deze als enige van twee gletsjers in de hele wereld ligt aan een oerwoud, over natuurlijk heel veel sneeuw, bergtoppen, diepe spleten, en mooie ijsformaties. We mogen bovenop de gletsjer ook even de heli uit om met onze korte broek even in het sneeuw rond te huppelen! Bizar. Maar wauw, zo mooi! Een half uur later lagen we heerlijk in bikini in de zon en hebben we aan ons kleurtje gewerkt. Morgen gaan we naar de Fox gletsjer die hier even verderop ligt om daar ook nog een een fotootje te maken, en rijden dan door naar Haast.

Zo, mijn aandeel is geschreven! Leuk dat zoveel mensen ons volgen. Buren van buren, klanten van vaders, vriendjes, vriendinnetjes en collega's. Vinden wij leuk!
Nieuw Zeeland is AAN!

Groetjes! Savannah

• 10 Februari 2014 - 17:33

Ingrid Mohlmann:

Wauw Savannah, wat stoer dat je dat hebt gedurfd (scydiven).
    leuk om je verhaal te volgen, jammer dat de foto's niet lukken. Jullie beleven echt super veel.
    Deze ervaring kan niemand je meer afnemen.